Listy do bł. Honorata Koźmińskiego.

W archiwum Zgromadzenia zachowało się siedem listów Sługi Bożej do bł. Honorata Koźmińskiego. Pięć z nich napisała Sługa Boża w sierpniu 1889 r. podczas rekolekcji odprawianych w Zakroczymiu pod jego kierunkiem, przed podjęciem ostatecznej decyzji, dotyczącej organizowania Zgromadzenia i kierowania nim. Pozostałe dwa napisała w Warszawie, jeden w 1893 r. a drugi w 1894 r., które dotyczą opracowania Ustaw Zgromadzenia.


List l

S. M. U. N.
[Zakroczym, sierpień 1889]/98

Najdroższy Ojcze!/99
Jutro w Warszawie ks. Rembieliński/100 odprawi Mszę św. w mojej intencji. Matka Paula/101 mówiła mi, że wszystkie sercanki/102 będą na tej Mszy. Pracownicom/103, też mówiłam, by się za mnie modliły w niedzielę; o różne rzeczy modlić się będą, a zanosi się na to, że Pan Bóg wysłucha pracownic. A Ojciec Drogi, czy nie mógłby za mnie jutro Mszy ofiarować, żebym ja też trochę mężniejsza była, bo mi się ciągle płakać chce, albo strasznie się smucić na wspomnienie, że muszę moje ukochane sercanki pożegnać na zawsze. Tak mi przyjemnie wśród nich było, kochałyśmy się i chciałyśmy nigdy się nie rozłączyć, jak mi ciężko zdobyć się na to. Ojciec tak jakoś wątpliwie zachował się względem mego sumienia, że ja teraz zaczynam badać siebie niespokojnie, czy mi się coś nie przypomni, z czego bym się nie spowiadała i już przypomniałam sobie jedno, potem mi gotowe się więcej przypomnieć i ja nie będę mogła przyjąć Komunii św., a przecież pewnie spowiadać się znowu jutro nie można? Jeżeli Ojciec medytacje na jutro wyznaczy mi z innej książki, nie z tej, co odesłałam, to jednak proszę mi jeszcze ją przysłać, bo muszę stamtąd postanowienia wypisać.
Mój Ojcze Najdroższy, czyżby nie można to jakoś zrobić, żebym ja mogła być sercanką i żeby Pan Bóg był zadowolony. Ja się będę zajmować pracownicami, póki Ojciec każe, będąc sercanką, żeby to Ojciec wyprosił u Pana Boga, może to jeszcze można tak... Niech Ojciec najdroższy pamięta zawołać mnie dobrze przed czwartą, żebym mogła dłużej być u Ojca i żeby się Ojciec nie śpieszył.

Całuję nogi najdroższego Ojca i czekam jutro rano na list
niegodna Maria Witkowska

Mój Ojcze, jeszcze raz bardzo proszę Ojca spytać się Pana Jezusa, czyby nie można jednego z drugim pogodzić, przecież tak bywa tam i ówdzie.

Przypisy

97/ Tekst listu napisany jest dwustronnie na kratkowanej kartce formatu 13 x 21, bez marginesu.
98/ Data i miejsce napisania wszystkich listów została ustalona na podstawie analizy treści i życiorysu
Sługi Bożej.
99/ Tj. Bł. Honorat Koźmiński, kapucyn. Ile razy w dalszej części listu będzie wymieniony „Ojciec", zawsze
to dotyczy bł. Honorata Koźmińskiego.
100/ Ks. Roman Rembieliński
101/ Tj. M. Paula Pągowska
102/ Zgromadzenie Córek Najczystszego Serca Najświętszej Maryi Panny, założone w 1885 r. Przez bł. Honorata Koźmińskiego i m. Paulę Annę Malecką.
103/ Tj. Pierwsze członkinie Zgromadzenia Sióstr Najświętszego Imienia Jezus.